لوگو امداد باتری غلامی

آشنایی با کامپیوتر ماشین

ویژگی های ICU آی سی یو خودرو یا همان کامپیوتر ماشین و عملکرد آن

کامپیوتر خودرو یا ICU ماشین چیست؟

 

تمام قطعات خودروهای قدیمی به صورت مکانیکی بود و خبری از پردازنده‌ها در سیستم این خودرو‌ها نبود. پیشرفت تکنولوژی، ساختار داخلی خودروها را دگرگون کرد به گونه‌ای که رفته رفته از پردازنده‌هایی در خودرو استفاده شد تا کار هماهنگ کردن قطعات را آسانتر کند که به آن کامپیوتر خودرو نیز گفته می شود. این پردازنده‌ها در گذر زمان تغییرات بسیاری داشتند و بین نسخه ابتدایی و پیشرفته آن تفاوت بسیاری است.

ای سی یو ICU همان کامپیوتر خودرو است که وظیفه کنترل و هماهنگی بین بخش‌های مختلف را به عهده دارد. Electronic Control Unit یا ECU با تعدا زیادی سنسور در بخش‌های مختلف موتور و خودرو در ارتباط است. سنسورهای خودرو اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و براساس این اطلاعات، دستوری را از کامیپوتر خودرو دریافت می‌کنند. در واقع سنسورها به دستوراتی که از ای سی یو مخابره می‌شود عمل می‌کنند. در صورتی که کامپیوتر خودرو با مشکلی مواجه شود، سنسورها از کار می‌افتند یا به درستی عمل نمی‌کنند. تعداد سنسورها در خودرو‌های امروزی بسیار زیاد است و هرچه این سنسورها بیشتر باشد تشخیص شرایط خودرو توسط کامپیوتر آسانتر می‌شود.

 

سنسورهای مختلف ecu

  1. سنسور اکسیژن
  2. سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  3. سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز
  4. سنسور دمای آب
  5. سنسور دمای هوا
  6. سنسور ضربه
  7. سنسور دور موتور

 

نشان دادن معایب خودرو

کامپیوتر خودروملموس‌ترین و شاید مهم‌ترین کاربرد کامپیوتر خودرو برای رانندگان، نشان دادن معایب احتمالی خودرو باشد. زمانی که ECU اطلاعات نادرست و یا مشکل سازی را از سنسورها دریافت کند، بی‌درنگ دستور بررسی موتور یا همان چک انجین را صادر می‌کند. با صدور این دستور، یک چراغ زرد رنگ که معمولا به شکل موتور است که بالای آن نوشته Check وجود دارد، روشن خواهد شد. به این ترتیب راننده می‌تواند متوجه وجود یک مشکل فنی در خودرو شود.

اطلاعات ایراد فنی در کامپیوتر ثبت خواهد شد. همچنین با اتصال یک رایانه یا لپ‌تاپ به ECU، می‌توان به صورت دقیق این مشکل فنی را پیدا کرد. به همین دلیل است که بررسی اطلاعات ECU برای کارشناسی خودرو بسیار حیاتی است. به اتصال رایانه و ECU ، دیاگ گفته می‌شود. دیاگ وسیله‌ای است که زبان ۰ و ۱ کامپیوتر خودرو را به زبان انسانی ترجمه می‌کند.

 

ای سی یو خودرو کجا قرار دارد؟

محل نصب ای سی یو ICU خودرو به سازنده ماشین بستگی دارد و مکان مشخصی ندارد. به طور مثال می تواند داخل اتاق و زیر داشبورد باشد. یا زیر کاپوت خودرو و در کنار موتور مانند ایسیو پژو ۲۰۶ ، ایسیو پراید ، ایسیو سمند ، ایسیو پژو 405 و … نصب شده باشد.

برای اینکه خودتان بفهمید ای سی یو در کجای خودرو قرار دارد می توانید به دفترچه ی راهنمای خودرویتان مراجعه کنید. یا اینکه در اینترنت جستجو کنید. وی حتی به تعمیرگاه مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند.

 

عدم دستکاری ICU ماشین

اگر جای ایسیو را متوجه شدید هیچوقت به آن دست نزنید. چراکه ممکن است با یک دست زدن شما ای سی یو خراب شود. یا اینکه یکی از سنسورهایش از کار بیفتد. آن موقع باید هزینه ی بسیار بالایی بکنید تا تعمیر کامپیوتر خودرو را انجام دهید.

هزینه های تعمیر ایسیو فکر نکنید که خیلی ارزان است. به علت سختی که در تعمیرشان وجود دارد هزینه های بالایی هم جهت تعمیر از شما دریافت می شود. پس دقت کنید که هیچوقت خودتان برای تعمیر اقدام نکنید و اینکه با پیشگوشتی به جون ایسیو خودرویتان نیفتید چون نتیجه اش جزء ضرر مالی نخواهد بود.

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.