لوگو امداد باتری غلامی

بررسی علل و نشانه های خرابی کلاچ

بررسی علل و نشانه های خرابی کلاچ

نشانه های رایج و دلایل خرابی کلاچ

 

با این که بیشتر خودروهای امروزی دنده اتومات هستند، اما در ایران درصد زیادی از خودروهایی که عموم مردم سوار می شوند دنده دستی هستند. پدال کلاچ در آنها تعبیه شده است. برای آشنایی بیشتر با دلایل خرابی کلاچ این مقاله را مطالعه کنید.

در حقیقت لذت حقیقی رانندگی را با خودرو دنده دستی و فشردن پدال کلاچ و تعویض دنده به صورت کاملا مکانیکی می‌توان تجربه کرد. مجموعه کلاچ خودروهای دنده دستی در صورت استفاده صحیح می‌تواند عمر بیشتری داشته باشد. در این مقاله به اشتباهات رایج و علل و دلایل خرابی کلاچ می پردازیم.

 

استفاده بی مورد از کلاچ

دلایل و نشانه های رایج خراب شدن کلاچاین مورد از جمله اشتباهاتی است که مردم معمولا ندانسته و غیر عمد آن را انجام می‌دهند. حتی در بین راننده‌های با تجربه نیز امری رایج است که معمولا در ترافیک‌ها رخ می‌دهد.

وقتی پدال کلاچ کاملا بالا نیامده به معنی استفاده از کلاچ است و باعث استهلاک آن می‌شود. بنابراین بعد از تعویض دنده پای خود را کاملا از روی کلاچ بردارید. هر چه زمان تعویض دنده و فشردن و رها کردن پدال کلاچ کمتر باشد، عمر کلاچ بیشتر خواهد بود.

 

درست تعویض نکردن دنده

تعویض دنده قبل از کامل فشردن پدال کلاچ و یا برداشتن پا از روی پدال کلاچ پیش از این که دنده به صورت کامل جا برود، باعث آسیب دیدن کلاچ می‌شود. این کار باعث آسیب‌های شدیدی به کلاچ می‌شود اما این موضوع به کلی مسئله‌ دیگری است.

 

کامل نکردن تعویض دنده قبل از برداشتن پا از روی پدال کلاچ

گرفتگی دیسک صفحه، سبب خرابی و فرسودگی زود هنگام کلاچ و همچنین کج شدگی دیسک می شود. این کار باعث بی‌ثباتی و گرمای بیش از حد می‌شود. به مرور زمان گرفتن کلاچ و دیسک صفحه سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد. این امر موجب شروع فرسودگی و کج شدن آن می‌شود.

 

متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ

توصیه هایی هنگام استفاده از کلاچ حین رانندگیعقب حرکت کردن خودرو در سربالایی خطرناک و ترسناک است. ممکن است در این مورد با فشاری اندک روی پدال، عمل ترمز کردن را کامل انجام ندهید.

این عمل بدون فشردن پدال ترمز اتفاق می‌افتد و سبب آسیب‌های شدید به کلاچ می‌شود. از حرکت به عقب خودرو در سربالایی‌ها توسط ترمز دستی جلوگیری کنید.

این کار کاملا مانع از حرکت نمی‌شود اما برای جلوگیری از رها شدن خودرو و حرکت آن به عقب کافی است.

 

توصیه هایی هنگام استفاده از کلاچ حین رانندگی
  • اگر در رانندگی حرفه‌ای هستید، می‌توانید با پاشنه پای راست خود ترمز پدالی را نیز فشار بدهید. سپس در حالی که می‌خواهید روی پدال گاز فشار بدهید پای خود را بردارید.
  • به هنگام حرکت ترمزدستی را آزاد کرده و همزمان کلاچ را رها کنید. در همین حین گاز بدهید تا به جلو حرکت کنید.
  • هرگز از کلاچ برای نگه داشتن خودرو در سربالایی استفاده نکنید. این کار باعث سوختن کلاچ می‌شود.

 

آلودگی کلاچ

چنین اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که نوعی سیال (معمولا روغن) روی دیسک صفحه‌ی کلاچ بریزد. عایق بندی نامناسب و نشتی معمولا دلیل اصلی این اتفاق عنوان می‌شود.

بسیاری از سیال‌ها می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند، مانند روغن هیدرولیک که سیلندرهای کلاچ را تقویت می‌کند. گریس نیز در صورت نصب نادرست صفحه کلاچ می تواند باعث آلودگی آن شود.

 

سوزاندن کلاچ

کامل نکردن تعویض دنده قبل از برداشتن پا از روی پدال کلاچاین اتفاق معمولا زمانی می‌افتد که با خودرو بارهای سنگینی را کشیده یا لاستیک‌های خودرو را در حالت درجا به حرکت وادارید (تیک آف کردن). همان اندازه که ما علاقه به چرخاندن ماهرانه و زیبای تایرها به صورت درجا داریم.

این امر باعث حداکثر شدن آسیب‌های وارده به کلاچ می‌شود. از آنجایی که این کار موجب به آسیب رسیدن به کلاچ می‌شود، بنابراین اصلا تیک‌آف کردن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

به هنگام کشیدن اجسام توسط خودرو نیز تعویض دنده مناسب و با دقت امری حیاتی است. تعویض دنده را به آرامی و نرم انجام دهید تا فرسودگی کلاچ به حداقل برسد.

 

اجازه رانندگی با خودرو توسط دوستان

چنین کاری اشتباه بزرگی است مخصوصا وقتی شما دارای خودرو با گیربکس دستی هستید. دوستان شما شاید به نظر خودشان کار خود را به درستی بلد باشند. اما آنها نمی‌دانند پدال کلاچ شما در چه بازه‌ای اقدام به انتقال قدرت به چرخ‌ها می‌کند.

گاهی مردم به طور ناخواسته برای خودرویی که مال خودشان نیست حساسیت کمتری قائل هستند. روزی به این موضوع پی خواهید برد که کلاچ شما آن طور که باید کار نمی‌کند و نمی‌دانید دقیقا چه مشکلی پیش آمده است.

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.