آخرین طرح ها و مدل های باتری بدون نیاز به مراقبت و نگهداری به پیچ های درب باطری همراه با شعله گیر تجهیز شده اند. از این طریق، احتمال ایجاد و وقوع انفجارات ناشی از جرقه های خارجی، کاهش یابد.
در نتیجه، شعله گیرهای پیچ های درب باتری در خلال شارژ و آزمایش کردن باتری باید در محل خود قرار گیرند. به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، پارچه ای مرطوب را بر روی مدخل های (ورودی های) پیچ های درب باتری قرار دهید.
الف- ابتدا قسمت بیرونی و خارجی باتری را برای یافتن عیوب آشکاری همچون ترک یا شکستگی جلد درب باتری، از طریق نگاه کردن بازرسی نمایید. چنین عیوب و نقایصی سبب افت و بیرون ریختن الکترولیت می گردد.
سپس قطب های باتری را مورد بازدید قرار دهید تا مبادا نقص و ایرادی داشته باشند.
چنانچه عیب و نقص فیزیکی آشکاری یافتید، باتری دیگری را مورد استفاده قرار دهید. اگر امکان پذیر بود، علت نقص و ایراد باتری را مشخص کنید و آنرا اصلاح نمایید.
ب : وضعیت و اندازه (سایز) کابل های باتری را مورد بازدید و بررسی قرار دهید و دقت نمایید که نقاط اتصال کابل های باتری و همچنین قطب های باتری دچار خوردگی نشده باشند.
در مورد باتری هایی که دارای قطب های جانبی هستند، خوردگی ممکن است تا شدیداً دچار خوردگی هستند، و همچنین کابل هایی را که نقاط اتصالشان معیوب و ناقص گردیده است، تعویض نمایید.
از اتصال صحیح و مطلوب سیم اتصال منقی (سیم اتصال به زمین) باتری خودرو اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر این اتصال کابل را به رله (تقویت کننده) استارتر و / سولنوئید (سیم پیچ استوانه ای) بازدید، بررسی و کنترل کنید، سپس طبق مرحله دوم اقدام نمایید.