اگر بتوان اتصالات فوقانی باتری های EV را جدا کرد، ولتاژ هر خانه باطری قابل اندازه گیری خواهد بود. تفاوت بین ولتاژ خانه های هر باتری نشان دهنده آن است که یکی از خانه های باتری خراب شده است. اگر نتوان ولتاژ هر خانه باطری را اندازه گیری کرد، ولتاژ قطب هر باتری را تست کنید. (اگر مجموعه ای از باتری های مورد بررسی و بازدید قرار گرفته باشند). این مقاله به کنترل باتری ماشین بوسیله ولت متر می پردازد.
سپس به مقایسه و تطبیق ولتاژ باتری ها بپردازید. چنانچه ولتاژ به میزان 0/050 ولت یا بیشتر متغیر بود، احتمالاً یکی از باتری ها خراب شده است. اگر باتری ماشین تا حدودی دشارژ شده باشند، کنترل باتری ماشین بوسیله ولت متر موثرتر خواهد بود.
اگر باتری هایی که بر روی خودرو الکتریکی نصب شده اند، قبلاً دشارژ و بوسیله ولت متر کنترل شده اند، برای مدت تقریباً 30 ثانیه با خودرو رانندگی کنید. سپس قبل از آنکه باتری را آزمایش نمایید به مدت سه دقیقه یا بیشتر تامل کنید و خودرو را نگه دارید. چنین کاری باعث می شود، ولتاژ دچار پایداری شود. شارژ سطحی صفحات باتری که ولتاژ بالا و کاذب را نشان می دهند از بین برود و ولتاژ واقعی را بتوان مشخص کرد.
هشدار: اگر شارژ باطری شما خالی شده و مایع اسیدی درون آن منجمد شده است سعی نکنید آن را شارژ کنید زیرا ممکن است منجر به ترکیدن باطری شود! قبل از شارژ یا آزمایش باطری آن را از خودرو خارج و به فضای گرمی منتقل کنید تا یخ آن باز شود.