مخزن آب خودرو همان رادیاتور خودرو است که وظیفه خنک کردن موتور خودرو و سایر تجهیزات آن را به عهده دارد. در واقع رادیاتور را میتوان بهعنوان مخزن آب خودرو درنظر گرفت.
این دستگاه با انتقال سریع حرارت از آب به هوا کمک میکند که دمای خودرو از حد مشخص شدهای بالاتر نرود. از آنجا که موتور خودرو بر پایه سیستم احتراق داخلی سوخت کار میکند تولید حرارت در آن امری اجتنابناپذیر است.
این حرارت تولیدی اگر از حد مشخصی بالاتر رود خرابی موتور را بههمراه دارد. از طرف دیگر کمبود حرارت نیز برای موتور خودرو آسیبزا است. بهترین دما برای موتور ۸ الی ۸۲ درجه سانتیگراد است و این رادیاتور است که کمک میکند موتور از دمای مذکور بالاتر نرود.
واترپمپ ، آب ، ضد یخ و ضد جوش را از طریق مجاری در اطراف سیلندرها که محفظه های انفجار در اطراف آن قرار دارند پمپاژ و اطراف سیلندر را غرق در آب کرده و گرمای آن را به خود جذب می کند و سپس از موتور خارج و وارد رادیاتور می شود.
رادیاتور تبادل حرارتی بالایی با هوا دارد بنابراین گرمای آب را به وسیله فن خود می گیرد ، آب را خنک کرده و دوباره به موتور باز می گرداند. در صورت عدم کاهش دمای موتور از طریق رادیاتور، فن مکانیکی روشن و دمای آب را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که از ضد یخ برای پایین بردن دمای انجماد و همچنین بالا رفتن دمای جوش استفاده می شود.
یکی از پر خرج ترین معضلات خودرویی مربوط به سوختن واشر سر سیلندر است که معمولا به دلیل کم شدن آب رادیاتور یا عدم گردش درست آب در سیستم خنک کننده خودرو رخ خواهد داد.
بنابراین، زمانی که کار به خرابی رادیاتور ماشین میکشد باید کمی توجه به خرج دهید و تا دیر نشده نسبت به تعمیر خودرو خود اقدام کنید.
برخی از شایع ترین علل خرابی رادیاتور خودرو میشود عبارتند از:
رادیاتور خودرو نوعی مبدل حرارتی است که برای انتقال گرما از مایع خنک کننده داغ به هوای دمنده شده توسط فن طراحی شده است. اکثر اتومبیل های مدرن از رادیاتور آلومینیومی استفاده می کنند.
این رادیاتورها با لحیم کاری باله های نازک آلومینیومی تا لوله های آلومینیومی مسطح ساخته می شوند. مایع خنک کننده از طریق لوله های زیادی که به صورت موازی سوار شده اند از ورودی به خروجی جریان می یابد.
باله ها گرمای لوله ها را هدایت کرده و آن را به هوای دمیده شده به رادیاتور منتقل می کنند. همراه بازرگانی البرز باشید
اگرچه موتورهای بنزینی بسیار پیشرفت کرده اند اما هنوز هم در تبدیل انرژی شیمیایی به توان مکانیکی بسیار کارآمد نیستند. بیشتر انرژی موجود در بنزین (شاید 70٪) به گرما تبدیل می شود و وظیفه سیستم خنک کننده این است که از این گرما مراقبت کند.
در حقیقت، سیستم خنک کننده اتومبیلی که در جاده در حال حرکت است، گرمای کافی را برای گرم کردن دو خانه با اندازه متوسط پخش می کند.
وظیفه اصلی سیستم خنک کننده این است که موتور را با انتقال این گرما به هوا بیش از حد گرم نکند اما سیستم خنک کننده چندین کار مهم دیگر نیز دارد.
موتور موجود در اتومبیل شما در دمای نسبتاً بالا بهترین عملکرد را دارد. وقتی موتور سرد است اجزای سازنده آن زودتر فرسوده می شوند و موتور کارایی کمتری دارد و آلودگی بیشتری ایجاد می کند.
بنابراین کار مهم دیگر سیستم خنک کننده این است که اجازه دهد موتور در اسرع وقت گرم شود و سپس موتور را در دمای ثابت نگه دارد.
021-55363510
021-55363511