اتاق یا مکانی که باتری در آن شارژ می شود باید به خوبی تهویه گردد. برای ایمنی هنگام شارژ باطری ماشین از عینک و ماسک ایمنی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید همیشه ترکیبات قابل انفجار گاز هیدورژن درون خانه های باتری وجود دارد. حتی اگر یک باتری برای مدتی کار نکرده باشد نیز با توجه به فرآیند تخلیه الکتریکی خودبخود (دشارژ خوبخود) مقادیر کمی هیدروژن تولید می کند. این گاز در خانه های باتری متراکم می شود.
این امر می تواند به واسطه حرارت یک شعله کبریت و یا سیگار روشن جرقه های ناشی از اتصالاتی که به خوبی محکم نشده اند. همینطور قسمت های فلزی همجوار (که دارای اتصال منفی می باشند) اتصال ایجاد می کنند، متصل شده و منفجر شوند.
از آنجایی که طرح پیچ درب های باتری دارای خاصیت ضد شعله و ضد حرارتی هستند و به آسانی از سایر مدل ها تشخیص داده نمی شوند. پیشنهاد می گردد این پیچ های مخصوص را در خلال شارژ کردن باتری مورد استفاده قرار دهید.
همچنین به عنوان یک اقدام ایمنی دیگر، پارچه ای مرطوب را بر روی باتری و پیچ های درب باتری قرار دهید.
از آنجا که شعله گیرها در اغلب مدل های جدید و مدرن باتری به واسطه بروز یک جرقه خارجی، مورد استفاده قرار می گیرند، می توان پیچ های معمولی را برداشت و از شعله گیرها و پیچ های جدید استفاده نمود.
به هرحال صرفنظر از اینکه چنین پیچ هایی در دسترس باشند یا نباشند، همواره در هنگام کار در مجاورت باتری از عینک ایمنی استفاده کنید. باتری را شارژ نکنید. مگر آنکه کاملا با مراحل گام به گام روش شارژ آشنایی کامل پیدا کرده باشید.
دستورالعمل های کارخانه سازنده دستگاه شارژر را رعایت نمایید. اینگونه دستورالعمل ها بر روی دستگاه شارژر درج می گردد. درجه سوئیچ شارژر و تایمر (زمان سنج) را قبل از اتصال سیم های هادی مربوط به باتری بر روی وضعیت خاموش (Off) قرار دهید. آنگاه سیم های شارژر را را به قطب های باتری متصل نمایید.
سیم قرمز رنگ مثبت (+) را به قطب مثبت باتری متصل کنید. سیم سیاه رنگ منفی (-) را به قطب منفی باتری وصل کنید. اگر باتری درون خودرو تعبیه شده باشد و چنانچه خودرو دارای اتصال منفی (اتصال زمین) باشد. و قطب منفی باتری به زمین وصل شده باشد، سیم منفی را به بدنه موتور وصل نمایید.اگر خودرو دارای یک اتصال مثبت به زمین باشد سیم مثبت را به زمین متصل نمایید. برای حصول اطمینان از ایجاد یک اتصال خوب، بست های مربوط به سیم هادی شارژر را ابتدا تمیز کنید.
درجه تایمر الکتریکی را برروی زمان مطلوب شارژر قرار دهید. آتگاه شارژر را روشن کنید و به آرامی درجه شارژ را افزایش دهید. تا آنکه به درجه مطلوب آمپر مورد نظر برسید. در محدوده قرمز (Red Zone) شارژ نکنید.
اگر دود یا بخار از باتری متصاعد شد، دستگاه شارژر را خاموش کنید. و باتری را از آن جدا نمایید. اگر جریان شدید گاز یا فوران الکترولیت رخ داد، درجه دستگاه را کم کنید. و یا شارژ کردن را موقتا متوقف نمایید.
هنگامیکه شارژر روشن است (روی وضعیت On قرار دارد) هرگز به سیم های شارژر دست نزنید. زیرا این عمل سبب می شود اتصال مربوط به قطب باتری قطع شود و جرقه ایجاد گردد. این جرقه می تواند گازهای قابل انفجار موجود در باتری را مشتعل سازد و باتری را منفجر کند. به همین علت هرگز یک مدار فعال در قطب های باتری را قطع ننمایید.
همواره قبل از جداکردن دستگاه شارژر از باتری، دستگاه شارژر را خاموش کنید. آن را روی وضعیت Off قرار دهید. هنگامی که قصد دارید به تست یا شارژ کردن یک باتری با قطب های جانبی بپردازید که خارج از وسیله نقلیه قرار دارد. همواره از قطب های جانبی که برای این منظور طراحی شده برای تست و شارژ کردن استفاده نمایید.
مطلب بسیار خوبی بود.ممنون
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین