لوگو امداد باتری غلامی

شاخص SL/CF روغن موتور خودرو

آشنایی با شاخص روغن موتور

علائم و نشانه های روی بطری روغن موتور خودرو

 

معرفی شاخص SL/CF روغن موتور

علامت SL نشان دهنده شاخص کیفیت روغن موتور در خودروهایی با سوخت بنزین است و CF نشان دهنده شاخص کیفیت روغن در خودرهایی با سوخت گازوئیل ( دیزلی) است. برخی شرکت های تولید کننده روغن موتور مانند توتال، روغنی تولید کرده اند که می توان در هر دو خودرو ( بنزینی و گازوئیلی ) استفاده کرد. بنابراین بر روی بطری روغن عبارت SL/CF درج شده است. البته این شاخص ممکن است به صورت ( SN/CF ) نیز باشد. در این مقاله به بررسی شاخص SL/CF روغن موتور می پردازیم.

10w40 مخصوص شهر های با دمای معتدل مثل تهران
5w30 مناسب شهر های سرد سیر
شما می تونید از 5w40 استفاده کنید. محدوده گرانروی این مدل روغن موتور تقریبا رنج مناسبی از دماها را پوشش می دهد.

 

شاخص saps در روغن موتور خودروشاخص saps در روغن موتور خودرو

یکی از شاخص های روغن های امروزی saps است معمولا 5w40 دارای saps بالا است و 5w30 دارای saps پایین است هر کدام از این دو دسته چه کاربردی دارند.

سطح SAPS در واقع مخفف کلمه sulfated ash, phosphorus and sulfur است که نشانده میزان خاکستر سولفات، فسفر و گوگرد است. این مواد به طور ویژه‌ای در مکمل های روغن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند و سوختن این مواد باعث ایجاد خاکستر می‌شود. در واقع استفاده از این مواد در مکمل‌های روغن موتور باعث جلوگیری از اکسید شدن، خوردگی و همچنین تمیز شدن موتور می‌شود.
هر چند که به نظر میرسد هرچقدر سطح SAPS در روغن موتور بیشتر باشد روغنی با کیفیت تر است اما سطح بالای SAPS می‌تواند برای سیستم اگزوز خودرو مضر باشد. برای مثال مبدل کاتالیست و یا فیلتر ذرات در خودروهای دیزلی ممکن است به خاطر سطح بالای SAPS دچار آسیب شوند.

 

سطوح روغن موتور با سطح SAPS

برای انتخاب بهترین روغن موتور با سطح SAPS حتما به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. در مجموع سه نوع سطح SAPS وجود دارد.
• Low- SAPS
• Mid- SAPS
• High- SAPS
برای مثال در اروپا سطح پایین SAPS را با C1 نشان می‌دهند که میزان تولید خاکستر آن حدود 0.5 درصد است، C2 در حدود 0.8 درصد است. سطح پایین SAPS مناسب برای خودروهای دیزلی است که دارای فیلتر ذرات هستند.

حتی ممکن است یک روغن موتور مثلا 5W-30 سه سطح متفاوت SAPS را داشته باشد. بنابراین پیشنهاد ما، مطالعه دفترچه راهنما خودرو است. ولی به طور کل سطح پایین SAPS مناسب تر است. استفاده از سطح پایین SAPS برای خودروهای بنزینی که مبدل کاتالیست سه راه دارند مناسب است.

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.