باطری و وضعیت شارژ و سطح الکترولیت آن

دلایل جوش آوردن موتور خودرو
علل جوش آوردن موتور خودرو و شیوه های پیشگیری آن
دی ۲۵, ۱۳۹۷
نگهداری از خودرو راکد در فصل زمستان
راهکارهایی جهت نگهداری خودروهای راکد در زمستان
بهمن ۲۳, ۱۳۹۷
وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتریوضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

جدول وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

 

وضعیت شارژ یک باتری مشخص کننده میزان انرژی باقیمانده باتری (بر حسب درصد) است. این معیار مثل نشانگر سوخت ماشین است. اندازه گیری و اطلاع از SOCی باتری یا پاور بانک باتری برای مواقعی که احتمالا نیاز به استفاده از یک منبع انرژی جایگزین خواهید داشت، مفید است.
جدول وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

چند راه برای تعیین SOC ی باتری وجود دارد از جمله اندازه گیری سطح مواد شیمیایی باتری (gravity)، ولتاژ باتری (ولت متر) یا تعیین میزان جریان ورودی و خروجی باتری با استفاده “شانت” و اندازه گیری های مربوطه.
جدول زیر ارتباط بین وضعیت شارژ باتری (درصد) و ولتاژ باتری یا سطح مواد شیمیایی آن را نشان می دهد. ولتاژ و اعداد gravity برای یک باتری 6 یا 12 ولتی و یک پاور بانک 24 و 48 ولتی مشخص شده است.
برای تعیین این ولتاژ ها از اعداد SOCی مربوط به باتری های تولیدکنندگان مختلف استفاده شده است. عدد SOCی برخی باتری ها بسیار با هم متفاوت هستند بنابراین میانگین تمام این اعداد گرفته شده تا جدولی بدست آید که شاخص و معیار مناسبی برای انواع باتری ها باشد.

 

جدول وضعیت شارژ

 

جدول وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکته: اندازه گیری ولتاژ باتری نیز برای تعیین SOC استفاده می شود و البته دقیق ترین راه برای تعیین آن نیست (زیرا تحت شرایط مختلف تغییر می کند). روش دقیق تر مشخص کردن سطح الکترولیت هر سلول از باتری است اما انجام این کار در خیلی از باتری ها غیر ممکن است (مثلا باتری های AGM). در خیلی از سیستم های تولید انرژی جایگزین، از یک شانت DC استفاده شده که با نظارت بر جریان ورودی و خروجی باتری یا پاور بانک، SOCی آن را تعیین می کنند که راه بسیار دقیقی برای مشخص کردن وضعیت شارژ است.
نکته: برای رسیدن به بالاترین دقت در اندازه گیری ولتاژ باتری، باتری باید در وضعیت مدار باز (حالت استراحت) باشد. یعنی نباید باتری تحت باری قرار گرفته باشد و در حال شارژ هم نباشد. برای دقیق تر شدن اندازه گیری، لازم است که باتری پیش از شروع اندازه گیری حدودا یک یا دو ساعت در این شرایط قرار گرفته باشد و برای رسیدن به بالاترین دقت نیز لازم است 6 تا 24 ساعت در این شرایط قرار بگیرد.

 

نکته: ولتاژ باتری مستقل از درجه حرارت است. در واقع سیستم‌های شارژ خوب امکان تنظیم دما را به صورت داخلی دارند. اطلاعات ولتاژ در نمودار زیر توسط تولید کنندگان مشخص شده است (در دمایی تقریبا معادل با دمای اتاق).

نکته: در صورتیکه قصد اندازه گیری gravity (باتری های منفذدار با سیکل طولانی / باتری های شارژ شده تر (با الکترولیت)) را دارید، وقتی از باتری نمونه گیری می کنید، پیش از مشخص کردن عدد gravity نهایی چند بار هیدرومتر را پر و خالی کنید.

نکته: برای افزایش طول عمر باتری باید باتری را همیشه در محدود سبز (SOCی 40 درصد یا بیشتر) نگه دارید. رسیدن به منطقه زرد به صورت گاه به گاه ممکن است زیاد مضر نباشد اما دشارژ پی در پی به این سطح طول عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به طور کلی هر چه میزان تخلیه شارژ باتری قبل از شارژ مجدد کمتر باشد طول عمر باتری بیشتر می شود. بیشتر سیستم های انرژی جایگزین طوری طراحی شده اند که شارژ پاور بانک را به میزان 50 درصد یا بیشتر حفظ کنند.
نکته: ولتاژ 100 درصد، ولتاژ توصیه شده برای شارژ (که ممکن است بیشتر و چند مرحله ای باشد) نیست. سعی کنید از توصیه های سازنده در رابطه با نحوه و میزان شارژ پیروی کنید.

 

برگرفته از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *