لوگو امداد باتری غلامی

یکسو کننده یا رکتیفایر چیست؟

کاربردهای یکسو کننده یا رکتیفایر

آشنایی با کاربرد رکتیفایر یا یکسو کننده

 

یکسوکننده یا رکتیفایر (Rectifier) یکی از اجزای کاربردی مورد در استفاده در شارژ باتری خودرو است. این وسیله‌ جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند. در واقع بهتر و دقیق تر آن است که بگوییم ولتاژ برق متناوب (برق شهری) را به ولتاژ مستقیم (مورد استفاده در باتری) تبدیل می‌کند. برای شناخت بیشتر کاربرد رکتیفایر این مقاله را مطالعه کنید.

رکتیفایر (Rectifier) خود یک مدار است که معمولاً در آن از چهار دیود استفاده می‌شود. کار دیود این است که جریان را تنها از یک جهت عبور می‌دهد و از عبور آن در جهت مخالف پیشگیری می‌کند. البته گاهی به جای دیود از وسایل دیگر مانند تریستور استفاده می شود.

 

یکسوکننده یا رکتیفایر (Rectifier)

رکتیفایر (Rectifier) تکفاز (بسته به شیوه طراحی) معمولاً شامل یک یا دو یا چهار نیمه‌ رسانای یکسوساز غیرقابل کنترل مانند دیود یا یکسوساز قابل کنترل مانند تریستور است.

 

کاهش نوسانات ناخواسته ولتاژ DC

یکسو کننده یا رکتیفایر و کاربرد آنبرای کاهش ریپل یا نوسانات ناخواسته ولتاژ DC در خروجی مدار فوق، خازن موازی و برای کاهش نوسانات جریان DC در خروجی، سلف سری اضافه می‌شود.

استفاده از رکتیفایر (Rectifier) های چند فاز یکی از راه‌ های کاهش نوسانات ناخواسته یا ریپل خروجی است. با اضافه شدن تعداد فاز تعداد رکتیفایر (Rectifier) های نیمه هادی مدار هم اضافه خواهند شد.

در نوع قابل کنترل روش کنترل در رکتیفایر (Rectifier) های پیچیده‌تر می‌شود. در نوع پیشرفته آن از آی سی استفاده می‌گردد. مدارات جدید از تکنولوژی سوییچینگ استفاده می‌کنند.

با نمونه برداری از خروجی سیستم المان هایی را در داخل سیستم تغییر داده تا حداقل نوسانات در خروجی ظاهر گردد. منبع تغذیه‌هایی در دنیا ساخته می‌شوند که برای کاهش گازهای گلخانه ای بسیار مفید هستند. همان گونه که می‌دانیم بسیاری از صنایع تولید گازهای گلخانه‌ای می‌کنند.

بر مبنای پیمان کیوتو بسیاری از کشورها متعهد به کاهش درصدی از این گازها هستند. از این رو Rectifier های kraft در ایران از طریق مجموعه nokiantrading با استفاده از فیلتر یا رسوبگیرهای الکترواستاتیک در صدد رفع این آلودگی هستند.

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.