لوگو امداد باتری غلامی

اطلاعاتی درباره تنظیم باد تایر ماشین

نحوه تنظیم باد لاستیک خودرو تایر ماشین

تنظیم باد تایر خودرو

 

در رابطه با نحوه تنظیم باد تایر خودرو می توان گفت فقط ۵ درصد از وزن اتومبیل بر روی تایر است و مابقی آن را باد داخل تایر خودرو تحمل می کند. کارشناس های فنی خودرو به رانندگان پیشنهاد می کنند به همان میزانی که به فکر سلامتی پاهای خود هستید برای سلامت سرنشینان و ایمن بودن خودرو هم ارزش قائل باشید.

مهم ترین کار این است که به صورت ماهانه میزان فشار باد لاستیک خودرو را بررسی نمایید. تنظیم فشار باد تایر خودرو طبق استاندارد های ویژه ای تنظیم می گردد. برای هر نوع اتومبیلی با در نظر گرفتن شرایط آن، برچسبی را بر روی صندوق عقب و یا درب کنار راننده می چسبانند.

 

تاثیر فشار در عملکرد خودرو

حفظ مقدار صحیح فشار باد تایر باعث عملکرد بهینه تایر و کاهش مصرف سوخت می‌شود. فشار صحیح باد تایر باعث می‌شود رانندگان راحتی سواری، دوام و عملکرد تایری را که هماهنگ با نیازهای خودروی آنها طراحی شده است، تجربه کنند.

تنظیم باد لاستیک خودرو

مزیت دیگر این است هنگام حرکت و به‌خصوص عبور از پیچ‌ها انعطاف‌ پذیری سطح آج و دیواره تایر همان‌طور که طراحی شده است باقی می‌ماند. زیرا از انعطاف و خمش بیش‌ از حد دیواره تایر و انعطاف بین سطح آج و بافت زیر آج جلوگیری می‌شود.
علاوه ‌بر این حرارت تایر بیش‌ از حد بالا نمی‌رود و اصطکاک جنبشی تایر در حد مناسب خواهد بود. فشار صحیح باد تایر باعث استحکام ساختار تایر شده و واکنش، چسبندگی و هندلینگ خودرو را بهبود می‌دهد.

 

 

اگر تنظیم باد تایر خودرو کم باشد چه مسائلی به وجود می آید؟
  • زمانی که لاستیک های جلو ماشین باد کمی داشته باشد فرمان اتومبیل سفت می شود و به یک طرف جاده انحراف پیدا می کند.
  • با سرعت زیاد بخش های بیرونی آج لاستیک دچار ساییدگی می شود.
  • میزان مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.
  • هنگام حرکت خودرو دمای چرخ ها افزایش می یابد.
  • ظاهر لاستیک ها در قسمتی که با جاده برخورد می کند. یا تغییر شکل می دهد. همین مسئله باعث به وجود آمدن خطرات زیادی می شود.
  • این امکان وجود دارد که با افزایش سرعت خودرو آج لاستیک ها پوسته پوسته شود و یا اینکه بترکد.

 

میزان فشار باد لاستیک

در خودرو های ساخت جدید، معمولاً میزان فشار تایر توصیه شده روی برچسب داخلی قرار گرفته روی درب راننده ذکر شده است. اگر احیانا هیچ برچسبی روی درب وجود نداشت، به احتمال زیاد می توانید مشخصات مورد نظرتان را در دفترچه راهنما خودرو پیدا کنید. در اکثر خودرو های سواری هنگامی که هنوز سرد بوده و با سطح زمین تماس زیادی نداشته‌اند، میزان فشار باد تایر 32 psi تا 35 psi می باشد.

دلیل بررسی فشار باد لاستیک ها در این هنگام این است که وقتی تایر ها در امتداد جاده می چرخند، اصطکاک بین آنها و جاده باعث ایجاد گرما می شود. در نتیجه دما و فشار هوا آنها افزایش می یابد. به همین دلیل برای پیدا کردن میزان دقیق فشار باد تایر، بهتر است قبل از شروع رانندگی یا زمانی که مسافت کمی رانندگی کرده‌اید میزان فشار باد تایرها را اندازه گیری کنید.

 

تنظیم باد لاستیک خودروهای دوگانه سوز

توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آنها بار اضافی حمل مي شود، ميزان فشار باد لاستیک های عقب آن ها باید به ميزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت استاندارد بیشتر باشد.

چنانچه قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید ميزان فشار باد لاستیک خودرو به ميزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش داشته باشد. این مقدار مي تواند هنگامي که از گاز نیتروژن در لاستیک ها استفاده مي کنید نیز متفاوت باشد.

فشار باد درون لاستیک ها معمولا با یکای psi سنجیده مي شود. در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همين یکا کار مي کند. اما برخی از خودروها ممکن است ميزان استاندارد آنها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد.

هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده مي شود برابر با psi 0.145038 است. هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده مي شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi مي باشد.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.