لوگو امداد باتری غلامی

عوامل و علائم خرابی کویل ماشین

علائم خرابی کویل خودرو و بررسی دلایل آن

خرابی کویل خودرو

 

وظیفه کویل خودرو ، تقویت چند هزار برابری ولتاژ برق گرفته شده از باتری است. این کار با کمک دو سیم پیچ اولیه و ثانویه به وظیفه خود انجام می شود. جریان برق 12 ولتی قادر به ایجاد جرقه در شمع ها و تولید نیروی لازم برای احتراق داخل سیلندر نیست. به همین دلیل بر اساس طراحی سیستم برقی خودرو و طبق دستورات کامپیوتر مرکزی به کویل فرستاده می شود. در این مقاله درباره خرابی کویل خودرو اطلاعاتی را تقدیم شما می کنیم.

برق 12 ولتی ابتدا به سیم پیچ اولیه که دور پایین تری نسبت به سیم پیچ ثانویه دارد القا می شود. پس از کمی شارژ به سیم پیچ دومی انتقال می یابد. عبور جریان برق ضعیف باتری از این پروسه باعث می شود اختلاف ولتاژ آن از 12 ولت به نزدیک یا بیش از 20.000 ولت برسد. در نتیجه نیروی لازم به شمع ها را برای عملیات جرقه زنی وارد کند.

جرقه های قوی و مناسب منجر به بهتر سوختن مخلوط سوخت و هوا و در نتیجه انفجار مناسب می شوند. به این ترتیب شرایط یک استارت قدرتمند فراهم است. حال تصور کنید که جرقه ها ناقص باشند. چه اتفاقی رخ می دهد؟

 

انواع کویل احتراق

  • کوئل مرسوم
  • کوئل الکترونیکی
  • کویل توزیع کننده
  • کوئل برقی

 

انواع کویل خودرو و نشانه های خرابی آنمرسوم: از این نوع کویل خودرو از اویل دهه 1900 استفاده شده است. در این نوع یک کوئل احتراق و یک سیستم توزیع کننده باهم یک سیستم را تشکیل می دهند.

باتری نیرو را به کوئل احتراق می فرستد و نیرو وارد سیم پیچ اولیه می شود. در این زمان اتصال به صورت ناگهانی توسط سیستم توزیع کننده قطع می شود. ولتاژ بالاتر به سیم پیچ ثانویه ارسال می شود. سپس سیستم توزیع کننده ولتاژ را به شمع انتقال می دهد.

الکترونیکی: این نوع عملکرد کوئل احتراق شبیه به یک کوئل معمولی است. در این مکانیزم به جای اینکه سیستم توزیع کننده اتصال را قطع کند، یک سیستم الکترونیکی برای ارسال سیگنال و شروع احتراق وجود دارد. این نوع کوئل احتراق از اوایل دهه 1970 به بعد مرسوم شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

توزیع کننده: این سیستم برای هر دو سیلندر از یک کوئل احتراق استفاده می کند. کوئل های احتراق می توانند در یک یا دو محفظه قرار بگیرند. این سیستم کمی متفاوت عمل می کند. زیرا برای تغییر سرعت از یک دستگاه مغناطیسی استفاده می کند.

کوئل برقی: در این سیستم هر شمع دارای یک کوئل مخصوص به خود است.

 

علائم خرابی کویل خودرو

  1. لرزش ماشین در دور پایین موتور و ریپ زدن آن
  2. روشن نشدن ماشین و یا بد استارت خوردن
  3. ضعیف شدن توان موتور
  4. افزایش مصرف سوخت
  5. روشن شدن چراغ چک
  6. آتش گرفتن موتور
  7. خارج شدن شعله یا دود سیاه از اگزوز خودرو
  8. پس زدن شعله
  9. روغن ریزی یا نشت روغن از کویل

 

دلایل خرابی کویل ماشین

دلایل خرابی کویل ماشینسوختن کویل : در صورتی که عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در ساخت کوئل دچار آسیب شود، ممکن است کوئل به دلیل گرمای بیش از حد و فشار بالای برق، بسوزد.

کارکرد طولانی : در صورتی که از عمر کوئل گذشته باشد و به طور طولانی مدت از کوئل استفاده شود، می تواند منجر به بد کار کردن کوئل شود.

کیفیت پایین کویل : استفاده از آلیاژ مرغوب و سیم پیچ های با کیفیت همگی در طول عمر کوئل تاثیر دارد. اما اگر آلیاژ و عایق بی کیفیت باشند، کوئل زودتر فرسوده می شود.

عملکرد نادرست باتری : در صورتی که باتری جریان ولتاژ را به درستی به کوئل انتقال ندهد، کوئل مجبور به تحمل فشار و بار زیادی است که این امر می تواند سبب خرابی کوئل شود.

خرابی شمع : در صورتی که شمع ها فرسوده یا معیوب باشند، کوئل مجبور است که ولتاژ بالاتری را تولید کند. لذا سیم پیچ کوئل زودتر از موعود می سوزد.

 

چند نکته درباره کویل خودرو
  • قیمت کویل به مدل خودرو بستگی دارد
  • کویل برق را از باتری خودرو دریافت می‌کند
  • کوئل ولتاژ برق را چند برابر می‌کند تا جرقه زنی صورت گیرد
  • خرابی کویل ممکن است به سایر قطعات خودرو آسیب بزند
  • کویل به دلیل گرمای شدید ناشی از برق در معرض گرما و خرابی شدید قرار دارد
  • از اثرات خرابی کویل دوبل روشن نشدن موتور خودرو است
  • عیب یابی کویل دوبل با استفاده از دستگاه دیاگ و مولتی متر انجام می‌شود
  • برای تست کویل باید از مولتی متر استفاده کرد

 

جمع‌بندی خرابی کویل خودرو

کویل خودرو یکی از قطعات اساسی در سیستم برق به شمار می‌رود که فقدان آن سبب عملکرد مناسب خودروهای بنزینی امروزی خواهد بود. استفاده از باتری استاندارد، اطمینان از عملکرد روان و صحیح اجزای موتور و نیز عدم برق‌دزدی وایرها، می‌تواند به سلامت این قطعه مهم و ارتقاء طول عمر آن کمک کند.

در صورت بروز هرگونه عیب یا کاهش توان کویل خودرو هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر به موتور خودرو پیشگیری شود.

 

021-55363510

021-55363511

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.