لوگو امداد باتری غلامی

اطلاعاتی درباره برف پاک کن خودرو

انواع تیغه های برف پاک کن

آشنایی با برف پاک کن اتومبیل

 

تمامی اجزا و قطعات خودرو، نقش مهم و اساسی در عملکرد اتومبیل دارند. هر کدام از این قطعات باید در جای خود وظایفشان را به‌درستی ایفا کنند تا خودرو دچار مشکل نشود. یکی از اجزای خودرو، برف پاک کن است که در اینجا به اهمیت وجود آن می‌پردازیم و مشکلاتی که ممکن است برای برف پاک کن خودرو به وجود آید را بررسی خواهیم کرد.

 

مدل های برف پاک کن

برف پاک کنمدل‌های قدیمی برف پاک کن، شکل و ساختاری مکانیکی داشتند و با یک اهرم از داخل کابین خودرو کنترل می‌شدند.

اما برف پاک کن‌های امروزی، ساختاری مدرن دارند. آنها کاملا برقی و حتی دارای منبع آب هستند. با استفاده از این منبع آب می‌توانید شیشه را از گرد و غبار تمیز کنید.

همچنین برخی از خودروهای جدید دارای برف پاک کن‌هایی با سنسور تشخیص باران هستند که عملکردشان در نوع خود کم‌نظیر است.

برخی از خودروها هم دارای برف پاک کن روی شیشه عقب و حتی روی چراغ‌ها هستند که به کاهش تصادفات جاده‌ای در روزهای بارانی کمک می‌کند.

 

اجزای تشکیل‌دهنده‌

نمونه‌های موجود در خودروهای مونتاژی ایران، چندان پیچیده نیستند و فقط از چند قطعه تشکیل شده‌اند. دو قطعه‌ی مکانیکی، وظیفه‌ اصلی برف پاک کن را ممکن می‌کنند:

  1. ترکیب موتور برقی و چرخ‌دنده‌ی کرمی (Worm)؛ تأمین نیرو
  2. مجموعه رابط مکانیکی؛ انتقال نیرو
  3. تیغه‌های پاک‌کننده
  4. آب پاش
  5. سنسورهای اپتیکال در نمونه‌های مدرن

 

آشنایی با عملکرد قطعات برف پاک کن

مهمترین قطعات سیستم برف پاک‌ کن خودرو، ۲ عدد قطعه مکانیکی محسوب می‌شوند. وظیفه تامین نیرو برای حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها روی شیشه با سرعت بالا را برعهده دارند.

بدین منظور چرخ دنده کرمی برای کمک به موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است تا گشتاور موتور برقی را تا ۵۰ برابر افزایش دهد. در نقطه مقابل سرعت خروجی موتور را به نصف کاهش دهد.

نیروی به وجود آمده در این سیستم توسط رابط‌های مکانیکی سبب حرکت تیغه‌های شیشه پاک‌کن می‌شود. مدار الکتریکی در سیستم شیشه پاک‌کن در هر لحظه مکان تیغه‌ها را شناسایی می‌کند. در واقع وجود میله کوچک متصل به محور چرخ دنده و ارتباط آن با شاتون بلند سبب حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها بر روی شیشه می‌شود.

 

تاریخچه برف پاک‌ کن

تیغه های برف پاک کناولین بار ۳ شخص مختلف در سال ۱۹۰۳ میلادی ادعا داشتند که برف پاک ‌کن را اختراع کرده‌اند. اما در سال ۱۹۱۱ میلادی طرح رسمی اختراع این ابزار مهم در کشور انگلیس به نام «گلدستون آدامز» به ثبت رسید.

این درحالی است که در سال ۱۹۰۳ میلادی، شخصی آمریکایی به نام «مری اندرسون» و فردی ایرلندی به نام «جیمز هنری اپجان» ایده برف پاک‌ کن را دادند.

پیش از آن‌ها فرد دیگری طرحی مشابه برای کابین لوکوموتیو را داده بود. اما در این رقابت و ثبت اختراع، اولین نمونه واقعی این محصول در صنعت خودروسازی در سال ۱۹۱۷ میلادی توسط یک شرکت آمریکایی تولید شد و با کشیدن اهرم کار می‌کرد.

به مرور زمان شیشه پاک‌کن‌های اتوماتیک و زمان‌دار طراحی و وارد بازار شدند. امروزه نسل جدیدی از این ابزار با سنسورها و نرم افزارهای پیشرفته بر روی خودروهای لوکس و مدرن نصب شده‌اند.

 

عملکرد تیغه های برف پاک کن

تیغه های برف پاک کن شبیه تی های لاستیکی هستند. یک نوار لاستیکی باریک، روی یک دسته قرار گرفته است و آب را از روی شیشه پاک می‌کند. وقتی تیغه ها نو هستند، لاستیک آن صاف است و هیچ ترک یا شکافی ندارد و بدون این که ردی بر جا بگذارد، آب را کاملاٌ پاک می‌کند.

 

عمر تیغه ها

به طور معمول و در شرایط عادی جنس تیغه برف پاک کن پلاستیکی می باشد. با مرور زمان و قرار گرفتن در شرایط دمای محیط و نور مستقیم خورشید باعث از دست دادن کیفیت خود می شود. وقتی تیغه ها نو هستند، لاستیک آن صاف است و هیچ ترک یا شکافی ندارد و بدون این که ردی بر جا بگذارد، آب را کاملاٌ پاک می‌کند.

وقتی تیغه ها کهنه می‌شوند، روی آنها ترک و شکاف به وجود می‌آید و باعث شکل گرفتن جرم روی تیغه می‌شوند. این جرم موجب می‌شود، تیغه خوب به شیشه نچسبد و روی شیشه رد به جا بگذارد. در طولانی مدت باعث صدمه جدی به شیشه خودرو می شود. به طور مثال می توان به ایجاد خط و خش بر روی شیشه اتومبیل که خود باعث شکست نور در شب می شود، اشاره نمود.

 

021-55363510

 

021-55363511

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.